Treba vôbec hovoriť o čítaní kníh alebo Čo nás môže naučiť Dickens

Treba? Istotne? Prečo?

Pretože ešte nikdy nikto pred nami nevychovával deti v ére takého tlaku médií ako teraz.

Sme prví rodičia, ktorí vychovávajú svoje deti zároveň s Facebookom. Okrem neho je tu ešte ďalšia tisícka aplikácií, o ktorej rodičia mnohokrát netušia. Nikto celkom dobre nevie kam to povedie. Zatiaľ sa len ukazujú čiastkové dôsledky, akými sú napríklad meniaci sa jazyk alebo znížená schopnosť udržať si pozornosť. Psychológia len tak-tak stíha pomenúvať všetky nové fenomény, ktoré prichádzajú – a cyberbullying bol jeden medzi prvými. Sú preč časy hrania sa na ihrisku pred blokom, dnes vídať na ihriskách hlavne problematické partie. Čítajte ďalej „Treba vôbec hovoriť o čítaní kníh alebo Čo nás môže naučiť Dickens“

O detských kútikoch na čítanie

Rodičia premilí, viesť naše deti k čítaniu je jedna z najlepších vecí, ktoré pre ne môžeme urobiť. Okrem toho, že nás čítanie môže k sebe naozaj prilepiť na dlhý čas a okrem toho, že hlavičku dieťaťa poháňa dopredu vedieme tým dieťa k úžasu z príbehov – a to sa nedá zabezpečiť žiadnym iným spôsobom. Vytvorenie malého kútika špeciálne na čítanie nám v tomto môže veľmi napomôcť. A to bez ohľadu na to, či sa potomok ešte len batolí alebo či si už ráno sám nalieva čaj.  Čítajte ďalej „O detských kútikoch na čítanie“

Ako dlho vás dieťa vydrží sledovať?

Tak skúste len tak odhadom: ako dlho vás vydrží sledovať vaša trojročná dračica? Minútu? Tri? Desať?

Ako dlho dokáže dieťa udržať pozornosť? Toto je dobrá otázka, pretože veľmi dobre dokáže usmerniť očakávania, ktoré my ako rodičia máme. Naťahovať naše deti ponad ich schopnosť udržať pozornosť môže viesť k únave, preťaženiu, k výbuchom hnevu – a o to sa nikto z nás nebude vedome pokúšať. Čítajte ďalej „Ako dlho vás dieťa vydrží sledovať?“

Ako si čítať s deťmi podľa ich veku

Máte doma prcka? Máte doma trojročnicu? Máte doma desaťmesačného mrňusa, ktorý knihy stále po necelej minúte už odhadzuje preč? 

Jaj. Knihy odhadzuje, odmieta čítať všetky ostatné strany okrem tej, kde je napísané „Ty, ty, ty – ty to budeš platiti!,“ a navyše po nich stále udiera a udiera pästičkami. Alebo váš prcek jeden a pol ročný – prečo jediné čo chce je encyklopédia vlakov? Prečo si tú krásnu príbehovú otvorí v strede a za ten svet ho nezaujíma ako to celé začalo?  A prečo sa vaše päťročné dievčatko vždy v závere rozprávky rozplače? A potom sa do princeznej celá celučičká pooblieka?

Jaj.

Lebo desaťmesačný mrňus dokáže udržať pozornosť zhruba minútu. Vedeli ste? Nájde si jednu obľúbenú stranu, venuje jej svoju minútu pozornosti a potom puf! – je preč. Nová knižka. Nová hračka. Nový podnet. To odhadzovanie kníh neznamená, že ho nebavia. To znamená, že je všetko tak ako má byť. A tie pästičky hovoria, Haló, teraz túto!

A prcek jeden a pol ročný ešte nedokáže jednotlivé stránky spájať do príbehu. Začiatky a konce ho vôbec nemusia zaujímať, stačia mu tie najkrajšie stránky, pri ktorých tatovia robia najsmiešnejšie zvuky. Päťročníci už príbeh vnímajú, a v tomto veku sa ich fantázia tak dramaticky rozvíja, že sa stotožňujú so svojimi hrdinami do poslednej bunky.

Preto vás pozývame do seriálu o čítaní podľa veku ruka v ruke s tipmi na dobré knihy. Lebo aha, jednoročník vám asi ešte nebude zvládať sledovať Žabiatko, a päťročník už bude všetko prežívať viac než by ste verili. Užite si to. Čítanie s vašimi deťmi je jeden z najväčších darov aké im môžete dať.

Vyberte si.

Ako si čítať s našimi deťmi – novorodenec (1. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – prvý rok (2. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – medzi prvým a druhým rokom (3.časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – do tretieho roka (4. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – tri až päť rokov (5. časť)