Dva nové semináre s Dr. Evou Reichelovou

Po dlhšom čase sme pre vás pripravili dva nové interaktívne semináre s doktorkou Evou Reichelovou, s ktorou ste mali možnosť stretnúť sa na Konferencii pre (ne)obyčajných rodičov a takisto na našich ďalších diskusiách o rodičovaní. Dobre počúvame témy, ktoré by ste si priali prebrať s odborníkmi. A tak na jeseň sme Evu Reichelovú rezervovali rovno dvakrát. O čom budeme hovoriť tentokrát? Čítajte ďalej „Dva nové semináre s Dr. Evou Reichelovou“

Ako sa deti učia čítať a ako im pomáhať

Učiť sa čítať je ako pracovať v bani

Naučiť sa čítať je jedna ozaj ťažká robota. Aha.

  1. Mozog preskenuje prvé písmenko.
  2. Potom ho porovná s katalógom, ktorý má do seba vložený. (Toto má kopček: bude to m, n alebo h? Alebo nie je to náhodou u s kopčekom uloženým dolu hlavou? Toto má paličku a bruško. Je to b, p, d alebo q?)
  3. Skenuje postupne ďalej a každé jedno písmeno dáva do vzťahu s pímenami pred ním. (Je to pes alebo des? Je to slovo kamaráti alebo kamoši? Dieťa po prvých troch písmenkách kam- radšej rýchlo skočí na koniec slova, pretože namiesto dočítania dlllllhokánskeho slova je jednoduchšie skúsiť predpokladať ako sa to slovo môže skončiť.)
  4. Keď hlavička konečne dešifruje správne všetky písmená v slove, postúpi k významu slova. Uf! (Bol to les, čo teda znamená stromy a vtáky.)
  5. Odtiaľ sa preborí k ďalšiemu slovu, kde takisto najprv rozlúskne jednotlivé písmenká a potom význam celého slova.
  6. Takto preskúma všetky slová a ich jednotlivé významy v jednej vete.
  7. Potom musí ešte významy všetkých prečítaných slov pospájať do jedného celistvého významu vety.
  8. Aby ju vzápätí skúsilo skombinovať s tým, čo si prečítalo vetu predtým a vetu potom. Pomoc!

Toto všetko robí hlavička dieťaťa pri čítaní. Určite ste sa aj vy riadne spotili, a to si o tom teraz iba čítate.  Čítajte ďalej „Ako sa deti učia čítať a ako im pomáhať“

Hľadáme rozprávkové škôlky, máme pre ne knižky!

Čítajme si spolu vzniklo preto, že veríme, že príbehy majú veľkú moc. Keď si unavená mama a predráždené chlapča sadnú na chvíľku vedľa seba, dejú sa veci. Teda, prvých pár riadkov mama ešte nevníma, ešte stále je mysľou v práci alebo plánuje zajtrajšok (máte to tak?), ale jej hlas je už tam a číta príbeh. Chlapča sa opiera o mamine ramená a vďaka tomuto dotyku sa tam mama pomalinky zjaví celá – jej hlas a aj jej myseľ. Spoločný príbeh, dobrodružstvo, sústredenie, otázky a odpovede. Čas len sa tak dívať na prcka, ktorý nedávno meral 50 centimetrov.

Pravdou ale je, že toto kúzlo sa nedeje iba medzi rodičmi a deťmi. Tie zázraky nespôsobuje pokrvný vzťah, ale podelenie sa o jeden príbeh. Sústredenie nad knižkou a rozhovor sú to, čo častokrát pomáha deťom zmieriť sa so škôlkou alebo začať hľadať cestu k novej pani učiteľke. Samozrejme, čítanie ešte upokojí deti pred obedňajším odpočinkom alebo ich udrží potichu, keď veľkí už spať nemusia, ale stále potrebujú polihovať. No a úlne nakoniec sú tu slovné spojenia ako krok za krokom alebo ujedať, ktoré pani učiteľka nepoužíva úplne bežne, a práve tieto krásne rozširujú slovnú zásobu budúcich predškolákov. Jednoducho čítanie v škôlke je osobitný druh chémie rozprávky. A preto.  Čítajte ďalej „Hľadáme rozprávkové škôlky, máme pre ne knižky!“

Život s (čoskoro) tínedžerom

Pozor, pozor, máme pre vás nový workshop! 

Po každom jednom workshope, ktorý pre vás robievame v Košiciach nás zastavujete s tým, že by ste si veľmi priali seminár, na ktorom trochu lepšie porozumiete svojim väčším (a stále väčším) deťom. A na ktorom trochu lepšie porozumiete sami sebe. Čítajte ďalej „Život s (čoskoro) tínedžerom“