Ako si čítať s našimi deťmi – prvý rok (2.časť)

Prvý rok s dieťatkom – to je dobrodružstvo!

Naučí sa usmievať, prevracať na bruško, potom odrazu štvornožkuje, sedí, odrazu chodí popri nábytku, a keď sa na sekundu otočíte, pustí sa po vlastných nohách od pokladne v Bille, kde kupujete rožky. A rozumie a rozpráva! 

Za prvý rok sa toho v živote dieťatka udeje naozaj veľmi veľa. Predmety každodenného života dieťa začína vnímať stále lepšie, a tak knižky (spolu či namiesto hračiek) sa dajú vkladať do hier stále viac. Medzi najdôležitejšie schopnosti bude patriť asi vývin hrubej motoriky (dvíhanie a postupne udržanie hlavičky, lezenie po štyroch, sed, chodenie s oporou a nakoniec samostatné kroky), vývin jemnej motoriky (chytanie predmetov do rúk a prekladanie z jednej do druhej ruky, manipulácia s predmetmi a hra) a rozvoj dieťatka po emotívnej stránke spolu so sociálnymi zručnosťami (snaží sa komunikovať svoje pocity a potreby, očakáva prítomnosť matky a naučí sa rozoznávať základných členov svojej rodiny).

Takže čo všetko môžete s dieťatkom robiť?

Stále platí, že dieťatko potrebuje počúvať váš hlas. Váš hlas je jedným z najsilnejších nástrojov, prostredníctvom ktorého si vytvárate spojenie a ktorým sa učíte o sebe navzájom. Preto vyhľadávajte čo najviac príležitostí prehovárať do jeho sveta a pomenúvať ho.

Keď knižky pomáhajú hrubej motorike

Hračky a knižky sa dajú veľmi dobre používať ako motivácia ku pohybu kedykoľvek počas prvého roka. Môžete nimi motivujať bábo na brušku, aby dvíhalo hlavičku do vzduchu. Môžete ich klásť na strany, a nabádať ho k obracaniu hlavičky, a neskôr k pretáčaniu. Dajú sa ukladať na zem ako ciele, ku ktorým má liezť alebo štvornožkovať, alebo na gauč či kreslá, aby sa k nim chcelo postaviť.

Knižky môžu pomôcť aj jemnej motorike

Knižky veľmi dobre napomáhajú aj rozvoju jemnej motoriky a tiež sú fantastickým doplnkom celého tohto senzorického obdobia.

1. Pri maličkých deťoch je dobre používať mäkké a látkové (šušťavé) knižočky, ktoré sa dobre žmolia v rukách, dobre sa pchajú do pusy a dajú sa tiež vyprať. Mnohokrát v sebe tieto knižky majú všité aj kadejaké zaujímavosti, napr. rozličné dotykové plochy, hrkálky, píštalky, a podobne.

2. Dotykové, tzv. touch-and-feel knihy, sa dajú používať pri deťoch, ktoré už dokážu s knižkami trochu manipulovať (rozumej, prekladať z jednej ruky do druhej, neskôr držať ich v oboch a ešte neskôr obracať strany – i keď knižka je hore nohami). Na trhu je takýchto kníh mnoho – aj keď nie až tak veľa v slovenčine – a preto hľadajte také, ktorých ilustrácie sú čisté a nekomplikované, aby detské očko dokázalo poľahky zaostriť. Hľadajte tiež také, ktoré v sebe budú mať okrem dotykových plôch aj nejaký bonus naviac, aby dieťa zabavili aj keď už dotyková fáza ustúpi. (A dôležitá to vec: nech bavia vás. Totiž dieťatku to spočiatku bude v podstate jedno, no vy tie knihy budete obracať približne tridsaťkrát denne – tak aby ste sa z toho nezošmolili.)

Dobrou voľbou môže byť napríklad knižočka Hello, Daddy.

Hello Daddy
Hello Daddy okrem zvyčajných obrázkov zvieratiek prikladá ešte obrázky ich rodičov, a teda okrem jednoduchého „touch and feel“ vytvára aj trochu pokročilejšie prepojenia, ktoré oceníte o niečo neskôr.

Takisto to môže byť niečo z výborného vydavateľstva pre najmenšie deti Ladybird Books, napríklad Ladybird Toddler Touch: Nursery.

Táto knižočka v sebe okrem dotykových plôch už má aj interaktívne dvíhacie okienka, ktoré prídu extra vhod od zhruba ôsmeho mesiaca keď sa začína rozvíjať schopnosť pamätania si predmetov. Zároveň popisuje jednotlivé časti dňa v živote malého dieťatka, takže sa bude hodiť ešte neskôr, keď bude začínať rozumieť kontinuite.

No a tiež Moomin’s Touch and Feel Playbook, ktorá sa môže stať neskôr aj úvodom do celého muminovského sveta Tovi Janssonovej.

Muminovská knižočka okrem dotykových plôch už v sebe má aj prvé slová, čísla a farby, a je teda vhodná pre dieťa okolo prvého roku života.
Muminovská knižočka okrem dotykových plôch už v sebe má aj prvé slová, čísla a farby, a je teda vhodná pre dieťa okolo prvého roku života.

Poznáte rovnako vydarenú knihu, teda s dotykovými plochami a nejakým bonusom naviac, avšak v slovenčine alebo češtine? Napíšte nám do komentárov.

3. Na trhu je tiež už niekoľko truhličkových knižočiek: je to väčšie balenie deviatich (Prvé slovíčka, Zvieratká) alebo pätnástich (napr. Ohrádka pre zvieratká) minikníh, ktoré sa dajú vložiť do jedného spoločného obalu. Takáto väzba umožňuje hrať sa s knižkami akoby to boli kocky, keď už dieťatko začína uchopovať predmety všetkými prstami. V rámci tréningu jemnej motoriky sa z nich tiež dajú stavať vysoké vežičky, hoci aj kombinované so skutočnými kockami.  Môžete vyskúšať párovať obrázky na prednej strane truhličky s jednotlivými knižkami. No a vkladanie a vyberanie knižočiek zo svojich jednotlivých chlievikov je už priam vysoká škola koordinácie oko-ruka. Truhličkové knižky sú fantastický nápad, a o hrách s nimi pre vás pripravujeme osobitný článok.

Truhlička plná povolaní podľa našej super instagramovej fanynky @bc_polarka
Truhlička plná povolaní podľa našej super instagramovej fanynky/prispievateľky @bc_polarka, okrem iného autorky super blogu o detských knižkách

Kedykoľvek počas prvého roka sa počas listovania knižkami hrávajte s deťmi na hľadanie. Práve jednoduchými otázkami a pokynmi, napr. Kde je ovečka? Kde je havo? Ukáž mi strom. Kto sa za ním skrýva? sa pestuje to, čomu sa dnes hovorí čítanie s porozumením. Okrem trénovania zraku, motoriky a koordinácie keď sa bábo snaží zamieriť na ovečku, hava a strom sa zároveň takto učí hľadať rozdiely medzi jednotlivými predmetmi na stránke knihy – a to je základ jeho budúcej schopnosti rozoznávať písmená. Presne tak: teraz, keď ešte ani poriadne nevie kedy má knižku naopak.

Čo ďalej? Jazyk, jazyk, jazyk.

1. Naďalej rečňovankujte a rýmujte.Rýmovačky okrem iného učia deťa vnímať rytmus reči, predvídať slová, ktoré budú nasledovať, a skúšať vytvárať vlastné. Spoľahnite sa na klasiku ako Ťap, ťap, ťapušky alebo 1-2-3-4-5, už to vieme naspamäť. Alebo môžete ku bežným rutinným úkonom ako je prezliekanie či umývanie pridať geniálneho Daniela Heviera a jeho básničky z Básnička ti pomôže.

Do tunela ide vláčik,
je to vláčik päťprsťáčik.
Už je celý vláčik dnuka,
a von vyjde – tvoja ruka!

2. Spievajte. Či už je to Elán vašej mladosti, Jarek Nohavica alebo ľudovky. Ak ich nepoznáte veľa, prihláste sa na kurz plávania s bábätkami, tam vás ich naučia do zásoby pre ďalšie štyri deti.

3. Začnite znakovať. Pokojne začnite pre knihy používať znak: otvorte dlane akoby to bola knižka, a povedzte:“Kniha.“ Alebo:“Book,“ ako sa rozhodla používať naša dcéra. Dieťaťko sa veľmi rýchlo naučí prepojiť znak s predmetom alebo aktivitou.

4. Skúste začať používať prvé jednoduché pokyny. Môže to byť napríklad: „Knižku netrháme. Knižku ľúbime.“ Alebo „Knižku odložíme na poličku.“ „Knižku nehádžeme. Hádžeme loptu.“ A podobne. Je pravdepodobné, že váš osemmesačník nebude spolupracovať hneď, a možno ani nie veľmi skoro, avšak zasievate zrnká, ktoré vyklíčia keď v tej malej hlavičke nastane čas.

5. Do sveta! Vybehnite do sveta, na ihrisko, do parku, stískajte sa, a porovnávajte obrázky v knihách so všetkým okolo seba: s psíkmi, tetami, autami a slnkom. Teraz sa bábo len učí, že slniečko v knižke sa podobá tomu na oblohe. No jedného dňa si uvedomí, že príbeh, ktorý číta mu môže pomôcť riešiť ťažkosti, ktoré zažíva. Tam niekde sa končí formovanie samostatného čitateľa, ktoré začínate vy teraz.

Do mojkania, rodičovia!

Odporúčania a tipy, ktoré dostanete od expertov na rané vzdelávanie v podstate hovoria to isté (sumár zo štúdie tuto):

  1. čítať si s deťmi s nadšením a užívať si zázrak vlastného dieťaťa (prvé a základné pravidlo),
  2. vnímať, keď si deti v knihách listujú a podporovať ich v hre s knihami,
  3. čítať im texty, ktoré sa rýmujú alebo sú rytmické a čítať im ich obľúbené kúsky stále dookola,
  4. sledovať čo vaše deti zaujíma a čítať im práve toľko, koľko udržia pozornosť.

Deti prekvitajú keď cítia, že sú ľúbené, keď sa smejeme a tešíme sa z nich. Vtedy akákoľvek aktivita, ktorú s nimi robíme je pre nich potešením a s radosťou sa k nej vrátia. S čítaním je to presne tak isto – ak je to pre batoliatka zábavou, tak svet kníh a príbehov ich bude stále viac priťahovať.

Mali ste alebo máte doma jednoročiatko? Aké to bolo? Čo fungovalo a čo nie, spolu či bez staršieho súrodenca? Podeľte sa v  komentároch. 

___

Séria Ako si čítať s našimi deťmi

Ako si čítať s našimi deťmi – novorodenec (1. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – prvý rok (2. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – medzi prvým a druhým rokom (3.časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – do tretieho roka (4. časť)
Ako si čítať s našimi deťmi – tri až päť rokov (5. časť)

Zapíšte sa na odber nášho newslettera, aby ste dostávali info aj o nasledujúcich článkoch. Ďakujeme!

___

Photo Credit: iperbimbo.roma via Compfight cc

Jeden komentár ku “Ako si čítať s našimi deťmi – prvý rok (2.časť)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *