O tom, že vďaka čítaniu sa deti s rodičmi ľúbia viac než bez neho sme tu už písali. Na to netreba žiadne výskumy, stačí zdravý rozum. Aj o tom, že vďaka čítaniu s rodičmi začnú deti mať rady čítanie samotné. Pre čistý pôžitok z neho.
Ale načo do čítania investovať toľko? Nebolo by lepšie dať syna na tenis?
Na tenis ho dajte. Ale neukráťte ho o čítanie. Prečo? Lebo základné znalosti. A čo sú základné znalosti? Pozrite si nasledujúce dva odstavce. Prečítajte si ich a sledujte ako rozumiete prvému a druhému.
1.Dvojica brala najviac bodov aj na rýchlostnej prémii, Sagan skončil tretí. Únik sa definitívne skončil 20 km pred cieľom, no hneď na to vyštartoval z balíka Portugalčan Rui Costa. Ten sa držal na čele 15 km, no ani jeho pokus nemal šancu na úspech. Všetko tak smerovalo k hromadnému finišu. V ňom mali najviac síl Sagan s Kristoffom, ktorí špurtovali bok po boku do cieľa a o triumfe slovenského pretekára rozhodla až cieľová fotografia.
2. Ak dorazí do cieľa viac jazdcov naraz, nezrýchľujú preto, aby si zlepšili svoj čas o pár sekúnd. Existuje totiž pravidlo, že keď jeden pretekár dorazí do cieľa so stratou menšou než jedna sekunda, pripíše sa mu rovnaký čas, ako jazdcovi pred ním. Toto platí postupne aj pre ďalších jazdcov, preto keď pelotón dorazí do cieľa pohromade, všetkým jazdcom sa pripíše rovnaký čas ako víťazovi, napriek tomu, že prejazd pelotónu cez cieľovú pásku trvá desiatky sekúnd, niekedy aj minúty.
Je pravdepodobné, že ľahšie sa vám čítal prvý odstavec – ak teda nie ste odborníkom na Tour de France. Je to bežný novinový článok o jednej z etáp. Zachytili ste kľúčové slová ako Sagan, únik a finiš, to vám stačilo na pochopenie obsahu odstavca, pretože to patrí k vašim základným znalostiam.
Ten druhý už rozoberá nejaké špecifiká pravidiel Tour de France. Mali ste potrebu spomaliť čítanie? Možno trochu áno. Totiž, čím menej o nejakej oblasti vieme alebo čím menej poznáme jej slovnú zásobu, tým pomalšie čítame. A tým pomalšie pochopíme obsah, tým menej rozumieme a menej si pamätáme. Pamätáte keď sa v škole začalo s faktoriálmi? Celý čas som mala pocit, že na mňa hovoria fínsky.
Ak chcete, vyskúšajte si to ešte raz hoci na dysplázii bedrových kĺbov.
Nuž a práve takéto základné znalosti sú hlavný dôvod, prečo deti, ktoré čítajú so sebou nosia viac informácií. Práve preto chápu viac z toho čo počujú a pamätajú si lepšie. Presne preto dosahujú v štúdiu podstatne lepšie výsledky – ide im to totiž ľahšie. Navyše, lepšie sa sústredia a majú viac motivácie – čiže sú z nich aj lepší tenisti.
Kúzlo základných znalostí
Ak ich brávate od malinka do ZOO a do múzeí, ak videli historické lokality, ak s nimi cestujete alebo kempujete v prírode, je to akoby ste nad nimi kúzlili: uľahčujete im poznávanie sveta. Dávate im pestrý balíček základných znalostí a tak ho pre ne zjednodušujete. Pomáhate im formovať si úsudok a cybriť ho. Vďaka vám si zbierajú obrovské množstvo základných znalostí bez toho, aby sa vôbec niečo učili. Ak k tomu pridávate knihy na každodennej báze, chodia po svete s mimoriadne kvalitnou výbavou základných znalostí.
Atlasy, encyklopédie a knihy sú tak len prirodzeným rozšírením toho čo už vedia. Pôjde im to omnoho ľahšie.
A teraz ešte jedna dôležitá otázka: čo podporuje rozvoj základných znalostí? Ak sa neobmedzíme na matematiku a jazyk. Práve naopak, umenie, hudba, cudzie jazyky a k tomu predmety ako fyzika alebo chémia, ak sú vyučované tvorivo a nie sú postavené na memorovaní.
Práve preto v Prečítanom lete čítame A hráme sa. Edita napríklad už v tomto týždni s deťmi skúšala, či sa fľaša vo vode rozmočí, videli ste? Validná otázka, vravím na to ja. A Pampúch vytiahol ťažký kaliber vo forme štyroch ročných období z knihy Řeka (jednej z najkrajších kníh na našom trhu, nech žije vydavateľstvo Labyrint!). Miriam s deťmi rybárči. My si spievame, lebo rozumiete, Jaromír Nohavica jednoducho patrí k základným znalostiam.
Čakáme vás v Prečítanom lete: našim zámerom nie je robiť si výstavky z kníh a projektov, ale tráviť s deťmi skutočný čas. To, že potom budú múdrejšie je vlastne len veľmi príjemný bonus.